In de hippe wereld van de deeleconomie lopen, zoals vaker, de Amerikanen voorop. Maar Frankrijk lijkt nu ook een succesnummer in huis te hebben. Liftersapp Blablacar, ook actief in Nederland, wordt serieus genomen door investeerders.

De champagnekurken vlogen deze week door de lucht bij Blablacar: 100 miljoen dollar haalde de Franse start-up op in één investeringsronde bij durfinvesteerders Index Ventures,  Accel Partners, ISAI and Lead Edge Capital.

Blablacar staat hiermee in één keer op de kaart als kansrijk initiatief in de wereld van de deeleconomie. Het concept van het Parijse internetbedrijf is eenvoudig: een sociaal forum voor autoritjes tussen Europese steden.

Meerijden met iemand die van Amsterdam naar Brussel gaat? Dat kan voor 16 tot 20 euro, zo tonen aanbiedingen op de Nederlandse site van Blablacar. Dat is nog altijd fors goedkoper dan een enkeltje met de trein, inclusief 40 procent korting in Nederland. Daar betaal je volgens de opgave van de NS 30,20 euro voor.

Blablacar: deelauto voor stedentrips

Of het in 2009 opgerichte  Blablacar met de investering van 100 miljoen dollar ook een miljardenwaardering op zak heeft, zoals deelhuizensite Airbnb en taxi-app Uber, is onbekend. De investeeerders willen daar geen uitspraken over doen.

Wel heeft Blablacar, waar inmiddels 150 mensen werken,  in Europa en daarbuiten grote ambities. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen acht miljoen deelnemers in twaalf Europese landen. Maandelijks boeken 1 miljoen reizigers een ritje via Blablacar.  Volgende doelen zijn Turkije, Brazilië en India.

Ritprijzen kostendekkend

De Fransen richten zich vooral op afstanden vanaf 150 kilometer en helpen met het reguleren vraag en aanbod via een systeem van richtprijzen, gebaseerd op de af te leggen afstand en de geschatte brandstofkosten. Aanbieders van ritjes krijgen van Blablacar een bandbreedte voor de prijsstelling met een strikte limiet. Idee is dat zoveel mogelijk kostenddekkend wordt gewerkt en dat aanbieders geen winst maken.

Afrekenen gebeurt in principe contant. Gebruikers moeten profielen van zichzelf plaatsen op het forum en er is een aparte 'ladies only'-service, voor vrouwen die liever niet met een vreemde man willen meereizen.

Blablacar verdient geld met een commissie van twee euro per transactie, zo meldde The Financiale Times afgelopen jaar. Bij een miljoen geboekte ritten per maand zou dat op jaarbasis moeten resulteren in een omzet van inmiddels pakweg 24 miljoen euro.

Inspringen op dure benzine

De Fransen richten zich vooral op markten waar autobezit duur is en brandstofkosten relatief hoog zijn. Dit verklaart de focus op Europa, waar er veel kostenvoordeel valt te behalen met deelritten op langere afstanden. In de VS zijn de voordelen minder evident vanwege de nog altijd relatief lage brandstofkosten.

Door de nadruk te leggen op ritten tussen grotere steden heeft Blablacar vooralsnog weinig last van gevestigde lobby's (de taxibranche versus Uber) of lokale overheden die argwanenend meekijken (Airbnb versus de gemeente New York).

lees ook

Waardering Taxi-app Uber schiet naar 17 miljard dollar

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl